חנוכה

מעט על איכותה של השאיפה לנסתר

על הפסוק בו נצטווה אהרן על אופן הדלקת הנרות "בהעלותך את הנרות, אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות"[1] ישנו מדרש הנראה פשוט בקריאה שטחית אבל דווקא פשטותו מצריכה אותנו להבנה עמוקה יותר. בהעלותך – אנו מוצאין בהרבה מקומות ציוה הקדוש ברוך הוא על הנרות ועל הדלקתן בשמן זית 'ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית' וכן הוא אומר (צו את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד... לדורותיכם) על המנורה הטהורה יערך את הנרות' ' אף כאן 'בהעלותך את הנרות' [2]  המדרש מוסב על המילה בפסוק 'בהעלותך', מה הקשר בין העלאת הנרות, ביטוי המציין הדלקה או אולי הדלקה כלפי מעלה, לבין היות הדלקה והעלאה זו בשמן זית דווקא?

להורדת המאמר המלא לחץ כאן

על קו ומעגל - לחודש כסליו

ישנו סיפור מפורסם השגור בפינו מאז ילדותינו, סיפור מעשה שמרוב מה שדשנו בו, איננו שמים לב לרבדים השונים שבו, לזרמי העומק החולפים מבעד למעטה הסיפורי, היוצרים עיתים תמונה שונה מהמצטייר בנו מתוך קריאה בסיפור. מעשה זה – העוסק בחוני המעגל וגלגוליו – ללימוד הוא נצרך ולהעמקה.

מעשה פעם אחת יצא רוב אדר ולא ירדו גשמים, שלחו לחוני המעגל, התפלל וירדו גשמים. התפלל ולא ירדו גשמים. עג עוגה ועמד בתוכה כדרך שעשה חבקוק הנביא שנאמר 'על משמרתי אעמודה ואתיצבה על מצור וגו'.

אמר לפניו -  ריבונו של עולם בניך שמו פניהם עלי שאני כבן בית לפניך, נשבע אני בשמך הגדול שאיני זז מכאן עד שתרחם על בניך. התחילו גשמים מנטפין. אמרו לו תלמידיו -  רבי ראינוך ולא נמות?! כמדומין אנו שאין גשמים יורדין אלא להתיר שבועתך.

להורדה והמשך קריאה